Lite om mig, Astrologi och horoskop.

Hej! Jag heter Anne Bengtsson och jag har precis startat denna blogg som ska handla om Astrologi.
Jag har varit intresserad av astrologi sedan ungefär 12års åldern. Min bästa väns Mamma jobbade med Astrologi, och var en inspirationskälla på flera plan, både det rent andliga då och just det att min egen Mamma var ganska så frånvarande. Många olika faktorer ledde fram till mitt intresse. Som vanligt både bra och dåliga.
Och nu sitter jag här och studerar astrologi på Thomas Jönssons privatskola i Stockholm ”Astrologi som terapeutiskt redskap” Thomas är en av Sveriges absolut främsta astrologer, och har 30 års erfarenhet inom astrologi.
Det är en mycket spännande och utvecklande utbildning!
När jag inte studerar materialet som vi får av Thomas så ställer jag egna horoskop, något som jag har gjort som hobby i flera år, och som jag tycker att jag har fått bra rutin på nu. Jag kommer att lägga upp exempel på personlighetshoroskop som jag har gjort här på bloggen. Hitils så har det tagit flera veckor att göra ett personlighetshoroskop, då jag bara gjort det på deltid. Det gäller att ha tålamod! Ett personlighetshoroskop består av cirka 6 sidor personlighetsanalys utifrån planetära aspekter när personen i fråga föddes. Nu har jag även börjat göra kortare horoskop på 3 sidor, som belyser det allra viktigaste.
Astrologi är ett redskap för självkännedom, ett horoskop kan sätta ljus på potentialer och talanger hos en person men också sköra och destruktiva sidor. Om man får syn på sig själv, sina bra och dåliga sidor är det enklare att ”skapa” sig själv- den man verkligen vill vara! Vilket väl är det som vi försöker göra varje dag i vårt liv!? När man känner sig själv kan man få verklig makt över sitt eget liv.
Jag har fått mycket bra respons på mina horoskop, och kommer att lägga upp referenser här på bloggen.
Jag vill berätta mer ingående för er exakt vad ett personlighetshoroskop innebär, då det ofta råder stor förvirring angående begreppet Astrologi därute!
Astrologi är en holistisk lära, gemensamt med t ex Akupunktur och Homeopati. Allt är ett. Om man vill komma till rätta med ett problem måste man titta på helheten, och inte på en enskild faktor utan att sätta det i ett större sammanhang.
”Allt hör samman” är grundfilosofin inom Astrologi. Det som finns i människan finns också i naturen och tvärtom. Skadar vi det som finns runtom oss så skadar vi också oss själva i slut ändan – ett exempel på det är förstörelsen av jorden som just nu pågår och som har börjat slå tillbaka på oss genom naturkatastrofer. Men också när vi förstör för andra människor- så förstör vi i slutändan för oss själva.

Leave a Reply

